Geschreven stukken die belangrijk zijn voor de geschiedenis van de gemeente bewaren we in ons archief. In het archief kun je informatie vinden over:

  • de geschiedenis van je familie (stamboomonderzoek)
  • een woonhuis of bedrijf
  • een buurt of wijk
  • een bouwtekening
  • milieu of bodem
  • over Weststellingwerf

Afspraak maken om informatie te zoeken

Ben je op zoek naar informatie over de genoemde onderwerpen? Dan kun je deze informatie opvragen door een afspraak te maken. Je kunt dit doen door een e-mail te sturen naar info@weststellingwerf.nl met als onderwerp ‘archief’. Geef duidelijk aan welke informatie je zoekt. Je kunt ons ook bellen op 140561.

We bewaren alleen informatie uit registraties van Weststellingwerf. Het kan zijn dat je bij meerdere gemeenten moet zoeken. We kunnen je aanvraag dan doorsturen naar een andere gemeente.

Afspraak maken om archiefstukken te bekijken

Geschreven stukken in het archief kun je bekijken, hiervoor moet je wel een afspraak maken. Wil je de informatie opslaan? Dan kun je er een foto van maken met een digitale camera of een handscanner gebruiken. Neem deze zelf mee. Een medewerker van Weststellingwerf kan dit ook voor je doen. Dit kost € 1,00 per print (A4). Grotere prints en scans zijn iets duurder. Voor sommige archiefstukken moet je onderzoek laten doen (bouwtekening, milieu of bodem informatie).

Archief onderzoek laten doen 

Wil je archief onderzoek laten doen? Hier zijn kosten aan verbonden (€ 25,25 per kwartier).

Stamboomonderzoek

Voor stamboomonderzoek kun je (naast ons archief) terecht op de volgende websites:

Bezoekersreglement

Bekijk hier het ‘Bezoekersreglement archief OWO gemeenten 2022’