Als er iemand is overleden, doe je hiervan aangifte in de gemeente waar de persoon is overleden. De gemeente verwerkt het overlijden van deze persoon in de burgerlijke stand en de basisregistratie personen (BRP). Aangifte doen is verplicht. Meestal doet de uitvaartondernemer dit. Als nabestaande kun je dit ook zelf doen.

eHerkenning linkOnline aangifte overlijden

Wat kost het?

€ 16,60

Wat moet ik doen?

  • De uitvaartondernemer of jij doet de aangifte bij de gemeente. Doe dit binnen zes dagen na het overlijden. Een begrafenis of crematie moet namelijk uiterlijk op de zesde werkdag na het overlijden plaatsvinden.

De gemeente maakt vervolgens twee documenten en geeft deze aan jou mee:

  • Een document waarin ze toestemming geeft voor de uitvaart (het ‘verlof tot begraven’ of het ‘verlof tot cremeren’). Heeft de overledene aangegeven dat hij of zij het lichaam aan de wetenschap wil geven? Dan krijg je een document met het ‘verlof tot ontleding’.
  • Een afschrift van de overlijdensakte.

Wat moet ik meenemen?

  • B-enveloppe met daarin het formulier van de arts over de oorzaak van het overlijden.
  • Jouw geldige legitimatiebewijs.
  • Als uitstel van de crematie of begrafenis nodig is: een vergunning hiervoor
  • eventueel jouw trouwboekje.

Als de overledene op een natuurlijke manier is gestorven, neem je ook mee:

  • verklaring van natuurlijk overlijden (van een schouwarts).

Als de overledene niet op een natuurlijke manier is gestorven, neem je ook mee:

  • Verklaring van niet-natuurlijk overlijden (van een schouwarts).
  • Verklaring van geen bezwaar voor de begrafenis of crematie (van de officier van justitie).

Uitstel van begraven of crematie

Soms is het niet mogelijk om iemand binnen zes dagen na overlijden te begraven of cremeren. Je kunt dan uitstel vragen aan de burgemeester. Meestal regelt de uitvaartondernemer dit uitstel.

Overlijden in het buitenland

Is een inwoner van Nederland in het buitenland overleden? Dan geef je dit door aan de gemeente waar deze persoon woonde. Hiervoor heb je een (gelegaliseerde) overlijdensakte nodig uit de plaats waar betrokkene is overleden. Je kunt daarvoor het beste contact opnemen met de Nederlandse ambassade of het consulaat in het betreffende land. Is er in het land waar je bent geen Nederlandse diplomatieke post? Dan kun je naar de ambassade gaan van een ander EU-land. Of neem contact op met jouw reisorganisatie of de lokale politie. Meer informatie vind je op Rijksoverheid.nl.

Voor ondernemers

Je kunt digitaal aangifte doen vanuit je eigen bedrijf, je hoeft hiervoor niet meer naar het gemeentehuis te komen. Doe je als ondernemer voor de eerste keer online aangifte, neem dan vooraf telefonisch contact met ons op. Wij zetten jouw gegevens dan in ons systeem.

Het uittreksel Burgerlijke Stand betaal je via iDEAL. De gemeente maakt de akte op en je ontvangt het verlof, het uittreksel en eventueel andere documenten via de mail. De documenten worden ook verzonden met de post. Je hoeft alleen te zorgen dat de B-envelop en de A-envelop voor het eind van de maand bij ons binnen zijn. Je levert de documenten af bij de balie of stuurt ze per post naar ons toe.