Voordat je vertrekt uit Nederland, geeft je je vertrek (emigratie) door aan de gemeente. De gemeente past jouw gegevens direct aan. Je emigreert als je minimaal acht maanden binnen één jaar in het buitenland bent. Deze acht maanden hoeven niet aan te sluiten op elkaar.

DigiD linkEmigratie online doorgeven

Wat moet ik doen?

Je geeft je vertrek maximaal vijf dagen van te voren door aan de gemeente. Geef daarbij de volgende informatie door:

  • de namen en geboortedata van gezinsleden die samen met jou emigreren;
  • jouw oude adres;
  • jouw nieuwe adres;
  • de datum van emigratie.

Let op

Je wordt uitgeschreven op de dag dat je je verhuizing doorgeeft (dus niet per jouw daadwerkelijke vertrekdatum).

Wat moet ik meenemen?

Online doorgeven

  • Je DigiD.

Persoonlijk doorgeven

  • Geldige identiteitsbewijs.

Schriftelijk doorgeven

  • Het formulier van de gemeente;
  • Jouw handtekening op het formulier;
  • Een kopie van jouw geldige identiteitsbewijs.

De gemeente geeft je verhuizing door aan alle instanties die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taak. Op wiekrijgtmijngegevens.nl(externe link) kun je zien welke instanties dit zijn.

Achtergrondinformatie

Het is bij de gemeente niet mogelijk om na de dag van vertrek een uittreksel te printen met vertrekgegevens. Je kunt daarvoor alleen terecht bij één van de RNI-loketten. Het overzicht van RNI-loketten vind je op de website van de Rijksoverheid(externe link).

Als je naar Curaçao, Aruba, Sint Maarten, Bonaire, Sint Eustatius of Saba emigreert, heb je van de gemeente een bewijs van uitschrijving uit de Gemeentelijke Basisadministratie nodig. Wil je je later weer in Nederland vestigen, dan heb je een uitschrijfbewijs nodig van de PIVA. (Persoonsinformatievoorziening Nederlandse Antillen en Aruba).