Witte Anjerperk onthuld tijdens lokale Veteranendag

Tijdens de vierde lokale Veteranendag is zaterdag het Witte Anjerperk bij het gemeentehuis geopend. Burgemeester Stieneke van der Graaf onthulde het perkje samen met Stichting Veteranen Weststellingwerf.

Onthulling Witte Anjerperkje

Met de Veteranendag en de opening van het Witte Anjerperk spreken de gemeente en Stichting Veteranen Weststellingwerf hun waardering uit voor de inzet van veteranen en hun thuisfront. Veteranen hebben zich ingezet voor vrede, vrijheid en veiligheid tijdens missies en operaties voor het Koninkrijk der Nederlanden.

Burgemeester Stieneke van der Graaf: "Vrijheid lijkt soms vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Onze veteranen weten als geen ander wat daarvoor nodig is. Met deze Veteranendag spreken we onze waardering uit voor hun inzet en de offers die zij en hun thuisfront hebben gebracht. Het Witte Anjerperk geeft die waardering een blijvende plek in onze gemeente."

Plek van waardering en herinnering

In Weststellingwerf wonen ongeveer 145 veteranen die tijdens hun militaire loopbaan zijn ingezet bij missies en operaties voor het Koninkrijk der Nederlanden.

Het Witte Anjerperk is aangelegd rondom het Verzetsmonument dat sinds 2025 een plek heeft voor het gemeentehuis. Dit natuurstenen beeld van kunstenaar Jan van Luijn werd in 1952 gemaakt ter herinnering aan het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog. De witte anjer is het nationale symbool van waardering voor veteranen. Het Witte Anjerperk vormt een fysieke plek van erkenning, herinnering en verbinding, waar inwoners stil kunnen staan bij de inzet en ervaringen van veteranen. 

Foto's: Lenus van der Broek