Ontwerp voor herinrichting Lycklamaweg definitief

Gemeente Weststellingwerf wil de Lycklamaweg in Wolvega verkeersveiliger maken. Daarom is er een plan gemaakt om de weg anders in te richten. Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met het definitief ontwerp hiervan. Het college legt het plan nu voor aan de gemeenteraad. 

‘‘De Lycklamaweg is een belangrijke weg voor het verkeer van, naar en door Wolvega. Het is een drukke weg waar regelmatig te hard wordt gereden. Fietsers voelen zich niet veilig op de weg en maken daarom vaak gebruik van de stoep. Dat zorgt ook weer voor onveilige situaties. Het is dus belangrijk dat er maatregelen genomen worden’’, vertelt wethouder Tom Hartog.

Plan voor de herinrichting

De Lycklamaweg wordt heringericht als 30 km/u weg, ook wel een gebiedsontsluitingsweg 30 genoemd. Hiermee wordt er een herkenbare en veilige plek voor fietsers en voetgangers gerealiseerd. Zo komen er fietsstroken in een andere kleur om de rijweg overzichtelijker te maken en komen er veilige oversteekplaatsen. De beperkte manoeuvreerruimte en verkeersdrempels zorgen ervoor dat er minder hard gereden kan worden. Daarnaast moet verkeer van kruisende zijwegen voortaan voorrang verlenen aan verkeer op de Lycklamaweg.

Bijeenkomsten omwonenden

In juli 2024 werd het schetsontwerp al met omwonenden gedeeld. Zij konden toen laten weten wat ze van het plan vonden. In april 2025 konden omwonenden het aangepaste ontwerp bekijken tijdens een tweede inloopbijeenkomst. Beide bijeenkomsten werden goed bezocht door ruim 100 geïnteresseerden. 

Planning

De gemeenteraad neemt op maandagmiddag 30 juni een besluit over het plan. Als de raad instemt en het gevraagde budget van € 2.825.000,- beschikbaar stelt, gaat de gemeente op zoek naar een aannemer. In 2026 wordt dan gestart met de uitvoering. De gemeente verwacht dat de werkzaamheden maximaal een jaar duren. Inwoners worden hier door de gemeente en aannemer verder over geïnformeerd.

Klik hier voor meer informatie over de herinrichting van de Lycklamaweg.